targeted.gr

Τα ξενοδοχεία κυριαρχούν στις επενδύσεις ακινήτων

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στροφή των επενδυτών κυρίως στη ζήτηση ακινήτων και ειδικότερα στα ξενοδοχεία ακόμη και σε περιοχές της Ελλάδας όχι τόσο δημοφιλείς ή λιγότερο γνωστές στο εξωτερικό. Καθοριστικοί παράγοντες που λειτουργούν ευνοϊκά προς αυτή την κατεύθυνση το σταθερό οικονομικό περιβάλλον και η αδιαμφισβήτητη ανοδική πορεία του τουρισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΞΕΕ (Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας) τα ξενοδοχεία της Ελλάδας από το 2020 έως σήμερα έχουν ξεπεράσει τις 10.000, ενώ το 2024 σημειώθηκε αύξηση 5,4% στα ξενοδοχεία 5 αστέρων σε σχέση με το 2023 και 2,8% στα 4 αστέρων αντίστοιχα.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος συμβουλευτικής εταιρείας ακινήτων και Πρόεδρος της Επιτροπής του Real Estate & Development του Ελληνο-αμερικανικού Επιμελητηρίου, Λευτέρης Σικαλίδης, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, σημειώνει ότι στην αγορά υπάρχει ενδιαφέρον για ώριμα έργα, ενεργά ήδη, για ακίνητα που μπορούν να μετατραπούν σε ξενοδοχεία, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και σε παραθαλάσσιες περιοχές ή στην ηπειρωτική Ελλάδα. Εκδηλώνεται επίσης ενδιαφέρον για κατασκευή ξενοδοχείων (υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν ήδη σχέδια, οι σχετικές άδειες και το επιχειρηματικό σχέδιο).

“Θεωρούμε ότι η αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος σχετίζεται με την γενικότερη οικονομική σταθερότητα που υπάρχει και ειδικά μετά τον covid, τα μακροοικονομικά μεγέθη της οικονομίας μοιάζουν σταθερά και ελκυστικά, δημιουργώντας ένα ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες εκδηλώνουν ενδιαφέρον να επενδύσουν. Στα ξενοδοχεία άλλωστε τις περισσότερες φορές άλλος είναι ο ιδιοκτήτης και άλλος το λειτουργεί. Επομένως υπάρχει ενδιαφέρον και από επενδυτές και από operators και αυτό παρουσιάζει αυξητική τάση. Δηλαδή σε σχέση με το 2023 υπάρχει αύξηση της τάξεως του 20%”, τονίζει ο κ.Σικαλίδης.

Επισημαίνεται ότι εκτός από τις γνωστές περιοχές (Κρήτη, Σαντορίνη Πάρος κτλ) έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν ενδιαφέρον και λιγότερο γνωστές, όπως νησιά με ειδική χροιά, η Πελοπόννησος, μέρη της ηπειρωτικής Ελλάδας κυρίως παραθαλάσσια στην Βόρεια Ελλάδα.

“Ωστόσο, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η επιλογή για την αγορά γίνεται πολύ επιλεκτικά και προσεκτικά, καθώς αγοράζουν ακίνητα που ξέρουν ότι θα τους φέρουν αποτέλεσμα. Μεγαλύτερη ζήτηση έχουν τα ξενοδοχεία 4 αστέρων ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για resorts, για city hotels και για business hotels. Τα city hotels αφορούν κυρίως Αθήνα και Θεσσαλονίκη”, αναφέρει ο κ.Σικαλίδης.

Συνεχίζοντας σημειώνει ότι σύμφωνα με το πρόσφατο Property Market Outlook του Ελληνο- αμερικάνικου Επιμελητηρίου, “τα ξενοδοχεία έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση από όλα τα assets και φαίνεται πως η Ελλάδα μετατρέπεται σε έναν “ξενοδοχειακό προορισμό”. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των ξενοδοχείων, αυτό που μας λείπει και χρειαζόμαστε, είναι περισσότερη ποιότητα, δηλαδή καλύτερες υπηρεσίες, να υπάρχει προσβασιμότητα, καλύτερες παροχές και συνολική εμπειρία. “Η Ελλάδα ως προορισμός έχει μια θετική προοπτική γιατί έμεινε πίσω στις καινούργιες αναπτύξεις, είτε αυτά ήταν γραφεία, είτε άλλα ακίνητα κτλ. Όλο αυτό, επειδή τώρα εξομαλύνεται επικρατεί μια “φρενίτιδα” η οποία πιστεύουμε ότι θα ισορροπήσει”.

Το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον κυρίως για ακίνητα άνω των 50 κλινών επιβεβαίωσε και ο Αντώνης Μαρκόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης ακινήτων, ο οποίος τόνισε ότι πλέον το ενδιαφέρον αυτό μετατοπίζεται και σε άλλους προορισμούς (εκτός από Μύκονο και γενικότερα τις Κυκλάδες κτλ), στην Κρήτη, η οποία έχει τη μεγαλύτερη τουριστική περίοδο, αλλά και στην ενδοχώρα και κυρίως στην Πελοπόννησο, την περιοχή της Μεσσηνίας, του Μυστρά και της Μάνης, όπου υπάρχει υψηλή ζήτηση επισκεψιμότητας και εκτεταμένη τουριστική περίοδος.

«Τα νησιά παραμένουν σταθερά στο κέντρο του ενδιαφέροντος για τους επενδυτές αλλά πλέον σε κάποια νησιά όπως στην Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο, την Κέρκυρα η ζήτηση αφορά ακόμα μεγαλύτερα τουριστικά καταλύματα. Γενικά το επενδυτικό ενδιαφέρον αφορά μεγάλα ξενοδοχεία από μεγάλα επενδυτικά funds (ορισμένα από Λονδίνο και από Γερμανία) αλλά και family offices.

Προτεραιότητα τους είναι να αγοράσουν ένα ξενοδοχείο και να το αναβαθμίσουν. Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η περιοχή της Ομόνοιας όπου μεγάλα brands αγόρασαν παλιά ξενοδοχεία και τα αναβάθμισαν”, επισημαίνει ο κ. Μαρκόπουλος.

Σημειώνεται ακόμη ότι η Αθήνα αναδεικνύεται προορισμός με μεγάλη δυναμική και προοπτικές, όπου, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, Ευγένιο Βασιλικό, την τελευταία τριετία παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον από ξένα brands. “Αυτό είναι θετικό, γιατί αφορά περισσότερο franchise agreements αλλά σημειώνονται και αγοραπωλησίες. Σε όλα αυτά βέβαια υπάρχει και ένα “αλλά”, καθώς στο ενδεχόμενο μιας νέας οικονομικής κρίσης, θα υπάρχει κίνδυνος να ζήσουμε καταστάσεις που βιώσαμε στο παρελθόν. Αν δηλαδή παρουσιαστεί μια νέα οικονομική κρίση, επειδή θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη προσφορά θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να εξομαλυνθεί η κατάσταση… είναι σημαντικό επίσης, να αναφέρουμε και τις γενικότερες επενδύσεις που γίνονται σε καταλύματα. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να δούμε μέχρι πού το θέλουμε και κατά πόσο το θέλουμε”.