targeted.gr

"Σφήνα" στις ταχυμεταφορές μπαίνει η Uber

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη

Στην “κούρσα” των εξπρές παραδόσεων κάνει άνοιγμα η Uber μέσα από το λανσάρισμα της νέας υπηρεσίας Store Pickup σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η υπηρεσία, η οποία καλύπτει πληρωμένα προϊόντα έως 20 κιλά και αξίας έως 120 ευρώ, αξιοποιεί το δίκτυο των οδηγών ταξί που είναι εγγεγραμμένοι στην εφαρμογή, οι οποίοι σε ρόλο courier παραλαμβάνουν την online παραγγελία από τα καταστήματα και στη συνέχεια την παραδίδουν στην πόρτα του παραλήπτη.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο αριθμός των ενεργών οδηγών ταξί που συνεργάζονται με την Uber στην Αθήνα, όπου συγκεντρώνεται και ο μεγαλύτερος όγκος της δραστηριότητας, ανέρχεται σε περίπου 3.000.

Η κίνηση αυτή έρχεται να δώσει μια ακόμη λύση στον “πονοκέφαλο” του last mile, ήτοι το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής μιας παράδοσης, το οποίο θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στο πεδίο των ταχυμεταφορών καθώς επηρεάζει σημαντικά τόσο την ταχύτητα όσο και την αξιοπιστία των παραδόσεων, παράγοντες που αποτελούν βασικά κριτήρια διαφοροποίησης για τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου. Είναι, ωστόσο, το πιο απαιτητικό και δαπανηρό κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας, το οποίο γίνεται αποδέκτης των περισσότερων αρνητικών σχολίων από την πλευρά των καταναλωτών.

Η λειτουργία και το κόστος του Store Pickup
Σε αυτό το πλαίσιο, η Uber είδε την ευκαιρία να διεκδικήσει τη δική της θέση, μέσα από την υπηρεσία Store Pickup, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να παραλαμβάνουν online παραγγελίες, δώρα και δέματα απευθείας στην πόρτα τους από οδηγούς ταξί. Οι χρήστες απλώς επιλέγουν την τοποθεσία παραλαβής και προορισμού μέσω της εφαρμογής και παρακολουθούν την πορεία της παράδοσης σε πραγματικό χρόνο. Όταν το πακέτο φτάσει, η παραλαβή ολοκληρώνεται με την εισαγωγή κωδικού PIN.

Σχετικά με το κόστος, αυτό είναι ανάλογο με την απόσταση της διαδρομής, όπως ισχύει και με το ταξίμετρο, ενώ ο χρήστης επιβαρύνεται με μια πρόσθετη χρέωση που αφορά το booking fee (τέλος κράτησης). Η νέα υπηρεσία αφορά όλα τα καταστήματα και αποτελεί εξέλιξη της προηγούμενης λειτουργίας με την ονομασία “Το Πακέτο”. Ήδη εφαρμόζεται σε χώρες όπως η Κροατία, η Φινλανδία, η Σουηδία, η Ουκρανία, η Πολωνία και η Πορτογαλία, ενώ η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που τη διαθέτουν.

Η πρόκληση του last mile
Σε γενικές γραμμές, παρά τις επενδύσεις που έχουν γίνει στο μέτωπο του last mile, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών courier αποτελούν ένα δύσκολο στοίχημα για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εν λόγω πεδίο καθώς εξακολουθούν να δέχονται μια βροχή καταγγελιών, οι οποίες σχετίζονται κατά κύριο λόγο με θέματα κακής εξυπηρέτησης ή απώλειας και ζημιάς των δεμάτων.

Όλα αυτά επηρεάζουν τη συνολική εμπειρία του πελάτη και λειτουργούν επιβαρυντικά για την εγχώρια αγορά ταχυμεταφορών. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι οι χαμηλές πτήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας οφείλεται εν μέρει και στη δυσπιστία των καταναλωτών απέναντι στο κατά πόσο η παραγγελία τους θα παραδοθεί εγκαίρως και με ασφάλεια. Η διείσδυση παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης καθώς στην χώρα μας αντιστοιχούν 5 δέματα ανά άτομο σε ετήσια βάση την ίδια στιγμή που ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται σε 13 δέματα ανά άτομο. Επισημαίνεται ότι προκειμένου να μειώσουν το χρόνο παράδοσης, marketplaces όπως το skroutz και το shopflix, διαθέτουν τις δικές τους εταιρείες ταχυμεταφορών.

Πηγή: capital.gr