Γιατί το γάλα υψηλής παστερίωσης "κλέβει" χώρο από το φρέσκο στα ψυγεία
Του Γιώργου Λαμπίρη
Χώρο για το γάλα υψηλής παστερίωσης “Extented Shelf Life” (ESL) με διάρκεια ζωής άνω των 30 ημερών ανοίγει όλο και περισσότερο στην ελληνική αγορά, έναντι του φρέσκου γάλακτος με διάρκεια ζωής έως 7 ημέρες.
Αυτό αναφέρουν πηγές της γαλακτοβιομηχανίας, με τις οποίες συνομίλησε το Capital.gr, οι οποίες επισημαίνουν ότι αλλάζει σταδιακά το τοπίο της συγκεκριμένης αγοράς, καθώς περιορίζονται οι παραγόμενες ποσότητες φρέσκου γάλακτος στην Ελλάδα, έναντι του υψηλής παστερίωσης, όπου αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις επενδύουν το τελευταίιο διάστημα .
Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία, ο οποίος παρουσίασε στην αγορά το κατσικίσιο γάλα με διάρκεια ζωής 35 ημερών υπό την μάρκα “Όλυμπος” και στη συνέχεια κυκλοφόρησε επίσης το κατσικίσιο γάλα “Ροδόπη” υψηλής παστερίωσης με διάρκεια ζωής 35 ημέρες. Πλέον η ημερομηνία λήξης για τα συγκεκριμένα προϊόντα ανέρχεται στις 90 ημέρες, ενώ κάτι αντίστοιχο έκανε και με το αγελαδινό γάλα, δημιουργώντας προϊόντα με διευρυμένη ημερομηνία λήξης.
Ένα ακόμα παράδειγμα αποτελεί η ΜΕΒΓΑΛ, η οποία κατά πληροφορίες επενδύσει στο γάλα υψηλής παστερίωσης, με επένδυση 6 εκατομμυρίων ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγής της στο συγκεκριμένο προϊόν, ενώ θα δημιουργήσει και μία γραμμή για γάλα υπερυψηλής παστερίωσης (UHT).Πρόκειται για επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον προσεχή Φεβρουάριο.
Οι λόγοι
Αρκετοί είναι οι λόγοι που αλλάζουν τις επιλογές των γαλακτοβιομηχανιών, στρέφοντας πόρους προς το γάλα υψηλής παστερίωσης έναντι του φρέσκου. Αφενός ως προϊόν είναι ευκολότερα διαχειρίσιμο καθότι απαιτούνται πιο αραιά δρομολόγια παραδόσεων, κάτι που σημαίνει μικρότερο μεταφορικό κόστος αλλά και έμφαση σε άλλα προϊόντα που μπορούν να διανέμουν τα φορτηγά της κάθε εταιρείας, έναντι του φρέσκου που απαιτεί δύο δρομολόγια την εβδομάδα. Επιπλέον οι γαλακτοβιομηχανίες μπορούν να κάνουν παραγωγή μεγαλύτερων ποσοτήτων γάλακτος, δεδομένου ότι το γάλα υψηλής παστερίωσης αποθεματοποιείται λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας ζωής που έχει.
Πτωτική η πορεία για το γάλα στην Ελλάδα τον Οκτώβριο – Συρρίκνωση πωλήσεων του φρέσκου
Σε επίπεδο τιμής ωστόσο είναι ακριβότερο καθότι για την παραγωγή του απαιτείται μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας, καθότι απαιτείται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα παραμονής σε υψηλή θερμοκρασία σε σχέση με την παστερίωση του φρέσκου γάλακτος, προκειμένου να εξουδετερωθούν οι μικροοργανισμοί και το γάλα υψηλής παστερίωσης να είναι ανθεκτικό στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Σημειώνεται ότι με βάση στοιχεία της αγοράς, η συνολική κατηγορία του γάλακτος έχασε το 0,9% του όγκου πωλήσεων τον Οκτώβριο του 2024 σε ετήσια βάση, ενώ οι πωλήσεις του σε αξία μειώθηκαν κατά 5%. Σε ό,τι αφορά την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος κατά την ίδια χρονική περίοδο, έχασε 1,5% του όγκου των πωλήσεων και το 5,8% των πωλήσεων σε αξία.
Κατά την ίδια χρονική περίοδο οι πωλήσεις σε όγκο για το γάλα υψηλής παστερίωσης ήταν ανοδικές κατά 1,5%. Στον αντίποδα οι πωλήσεις σε αξία μειώθηκαν κατά 3,5%, γεγονός που αντικατοπτρίζει τον εξορθολογισμό της τιμής των προϊόντων στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Πηγή: capital.gr