targeted.gr

Box Now: Το δύσκολο στοίχημα επενδύσεων με ζημίες σε μια διστακτική αγορά

της Ματίνας Χαρκοφτάκη

Περίπλοκο παραμένει το στοίχημα της διείσδυσης των έξυπνων θυρίδων (smart lockers) στην ελληνική αγορά, οι οποίες τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο στις κεντρικές γειτονιές κυρίως της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης αλλά και των μεγάλων πόλεων της περιφέρειας διευκολύνοντας τους καταναλωτές στην παραλαβή των ηλεκτρονικών τους παραγγελιών χωρίς την ανάγκη αναμονής του διανομέα. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Box Now έχει καταφέρει να εδραιώσει μια σημαντική παρουσία στον κλάδο των “έξυπνων” θυρίδων και συνεχίζει να επεκτείνεται, διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε αυτή τη δυναμικά αναπτυσσόμενη υπηρεσία.

Η ανάπτυξη αυτή αποτυπώθηκε και στα έσοδά της, τα οποία μέσα σε διάστημα ενός έτους έτρεξαν με γρήγορο ρυθμό. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο της ισολογισμό, η θυγατρική του Emma Capital Group (επενδύσεις σε ΟΠΑΠ, Τράπεζα Πειραιώς και Profarm), εμφάνισε το 2023 τζίρο της τάξεως των 2,894 εκατ. ευρώ από μόλις 139.554 ευρώ το 2022. Παρόλα αυτά, η στρατηγική επέκτασης και το φιλόδοξο πλάνο διεύρυνσης του δικτύου των θυρίδων απαιτούν σημαντικά κεφάλαια, τα οποία κατευθύνονται στην υλοποίηση του αναπτυξιακού και επενδυτικού της σχεδίου. Αυτό οδήγησε σε υψηλές ζημίες και για το 2023, οι οποίες διευρύνθηκαν σε -8,675 εκατ. ευρώ, από -6,526 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Οι πωλήσεις της εταιρείας προήλθαν κατά περίπου 87% από χονδρικές πωλήσεις, που αφορούν κυρίως τα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα (eshops) ενώ αντίθετα οι λιανικές πωλήσεις, δηλαδή από την αποστολή δεμάτων μεταξύ ιδιωτών εισέφεραν μόλις το 13%. Διαθέτει 7 υποκαταστήματα, τα οποία εντοπίζονται στις μεγαλύτερες πόλεις της ελληνικής επικράτειας ενώ εντός του 2024 ενίσχυσε τη δραστηριότητά της με την ενοικίαση αποθηκευτικού χώρου στο Ηράκλειο Κρήτης, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση της περιοχής. Στρατηγικός στόχος είναι η εδραίωση της παρουσίας της στον νησιωτικό χώρο, με πρώτους σταθμούς την Κρήτη, την Κέρκυρα και τη Λευκάδα.

Εκτός, όμως, από την Box Now, στον χορό των έξυπνων θυρίδων έχουν μπει αρκετές εταιρείες, μεταξύ των οποίων, ACS, Skrooutz, ΕΛΤΑ Courier και DHL, προσφέροντας την συγκεκριμένη εναλλακτική στους πελάτες τους. Παρόλο που οι προοπτικές για την ανάπτυξη των smart lockers στην Ελλάδα είναι μεγάλες, οι καταναλωτές συνεχίζουν να προτιμούν τις παραδοσιακές μεθόδους παραλαβής δεμάτων. Ειδικότερα, οι περισσότεροι επιλέγουν την παραλαβή είτε από καταστήματα ταχυμεταφορών είτε μέσω παράδοσης στο σπίτι, κάτι που αποτυπώνεται στα χαμηλά ποσοστά πληρότητας των υφιστάμενων έξυπνων θυρίδων. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, μόνο το 1%-5% των ηλεκτρονικών παραγγελιών παραδίδεται μέσω αυτών. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια. Παρότι η υιοθέτηση είναι ακόμη περιορισμένη, η στρατηγική επένδυση στις έξυπνες θυρίδες αποτελεί βασικό βήμα για τις εταιρείες που επιθυμούν να πρωταγωνιστήσουν στη νέα εποχή της διανομής.

Πηγή: capital.gr