Black Friday: Το τέλος του αμερικανικού ονείρου και στην Ελλάδα
Του Γιώργου Λαμπίρη
Με κάποιο τρόπο η φετινή αλλά και οι εκπτωτικές ημέρες της Black Friday αποτέλεσαν το τέλος του “αμερικανικού ονείρου”, του χαρακτήρα δηλαδή που είχε η μέρα αυτή όταν ξεκίνησε στην Αμερική, όπου προκαλούσε φρενίτιδα ενθουσιασμού στους καταναλωτές και οι εκπτώσεις σε πολλές των περιπτώσεων έφταναν ακόμα και το 70%. Πλέον, η εκπτωτική περίοδος της Black Friday έχει διευρυνθεί σε περισσότερες της μίας ημέρες, ενώ και το ποσοστό των εκπτώσεων έχει μετριαστεί, με στόχο κυρίως να φέρει τζίρο και όχι τόσο να ξεπουλήσει μία επιχείρηση το στοκ εμπόρευμά της όπως συνέβαινε κατά το παρελθόν.
Έδαφος σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις για να επωφεληθούν
Το έδαφος κυρίως σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις για να επωφεληθούν αυξάνοντας τις πωλήσεις τους, προσέφερε η φετινή Black Friday, όπως επισημαίνει σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος. Ο λόγος σύμφωνα με τον ίδιο είναι διότι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις έχουν την ευχέρεια και τη ρευστότητα να επενδύσουν σε μάρκετινγκ και επικοινωνία για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους στους καταναλωτές, σε αντίθεση με τις μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν αυτήν τη δυνατότητα. Ο ίδιος αναφέρει ότι κατά τη φετινή Black Friday παρουσιάστηκε κινητικότητα στην αγορά, η οποία μεταφράστηκε σε περισσότερες αποδείξεις. “Προηγήθηκε περίοδος αναμονής τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου για τα καταστήματα και περίοδος αναμονής και έρευνας για τους καταναλωτές. Πρόκειται για μία εκπτωτική περίοδο όπου ευνοούνται κυρίως οι επιχειρήσεις πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και τα καλλυντικά, και δευτερευόντως οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης”, επισημαίνει ο κύριος Καπράλος.
Προσθέτει ότι πλέον το καταναλωτικό κοινό κινείται διαφορετικά ως προς τις επιλογές του κατά τη διάρκεια της Black Friday. “Τα πρώτα χρόνια υπήρχε ενθουσιασμός και ο κόσμος έβγαινε να ψωνίσει, πραγματοποιώντας περισσότερες αυθόρμητες αγορές. Πλέον γίνονται στοχευμένες αγορές σχεδόν από το σύνολο των καταναλωτών. Από τη μία πλευρά ο Νοέμβριος έδινε κίνητρο για αγορές στη διάρκεια του πρώτου δεκαπενθημέρου με την υλοποίηση του δεκαήμερου εκπτώσεων, κάτι που μετατοπίστηκε στο τέλος του μήνα με τη Black Friday, γεγονός ωστόσο που στερεί τζίρο από την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου γιατί ο κόσμος αγοράζει προϊόντα που θα τα χρησιμοποιήσει και αργότερα, είτε πρόκειται για δώρα είτε για άλλα προϊόντα”, συμπληρώνει.
Το 56% των επιχειρήσεων κάνει λόγο για μέτρια ικανοποίηση
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας στη φετινή Black Friday συμμετείχε μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων (81%) συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές. Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (56%) εκφράζουν μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις τους, ενώ σχεδόν οι 5 στις 10 επιχειρήσεις είχαν αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο 2022/2023.
Αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, 9 στις 10 επιχειρήσεις εμφανίζονται από μέτρια έως πολύ ικανοποιημένες παρά την ανησυχία για τις καιρικές συνθήκες την εν λόγω περίοδο (κακοκαιρία “Bora”). Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις επέλεξαν να διευρύνουν την Black Friday σε όλη την εβδομάδα, ενώ το 30% των επιχειρήσεων συμμετείχε μόνο το τριήμερο (Παρασκευή 29/11 – Κυριακή 01/12). Έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις από 21% έως 40% της αρχικής τιμής. Κατά τη διάρκεια της Black Friday, περισσότερες από 1 στις 3 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις στο σύνολο των προϊόντων της.
Κυριαρχία των ψηφιακών μέσων πληρωμών
Όπως προκύπτει μεταξύ άλλων από τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, τα ψηφιακά μέσα πληρωμών κυριάρχησαν στις συναλλαγές που διεκπεραιώθηκαν κατά τη διάρκεια της Black Friday, ενώ σε μόλις 1 στις 10 επιχειρήσεις χρησιμοποιήθηκαν μόνο μετρητά.
Skroutz: Οριακή αύξηση όγκου παραγγελιών κατά 1%
Σε ό,τι αφορά της ηλεκτρονικές παραγγελίες, με βάση στοιχεία που συνέλεξε η skroutz προκύπτει ότι ο συνολικός όγκος των παραγγελιών σε σχέση με πέρυσι κυμάνθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με μια μικρή αύξηση της τάξεως του 1%. Αύξηση της τάξεως του 30,7% παρουσιάζεται φέτος στον όγκο των παραγγελιών μέσω skroutz marketplace σε σχέση με το 2023. Όσον αφορά στο μέσο καλάθι τώρα, και εδώ επικρατεί σταθερότητα, με τη μέση τιμή του καλαθιού σε σχέση με το 2023 να σημειώνει μια πτώση της τάξεως του ενός ευρώ (98 ευρώ έναντι 99 ευρώ την περασμένη χρονιά). Φαίνεται ωστόσο, ότι οι καταναλωτές περίμεναν την περίοδο των εκπτώσεων της Black Friday και Cyber Monday για να κάνουν τις αγορές τους καθώς ο αριθμός των πωλήσεων μέσω skroutz marketplace εν συγκρίσει με τον μέσο όρο πωλήσεων τις προηγούμενες Παρασκευές και Δευτέρες σε βάθος 2 μηνών αυξήθηκε κατά 87% και 40% αντίστοιχα.
Κωτσόβολος: Ιδιαίτερη ικανοποίηση για την πορεία της φετινής Black Friday
Σε υψηλότερα επίπεδα από τα περσινά κινήθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, η αλυσίδα Κωτσόβολος. Αυτό που παρατηρήθηκε και στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι το καταναλωτικό κοινό συγκρατήθηκε ως προς τη διάθεσή του για αγορές το διάστημα που προηγήθηκε της Black Friday και εν τέλει εντόπισε προϊόντα και ευκαιρίες στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο παρά το γεγονός ότι υπήρχαν πολλές προσφορές από πολλούς διαφορετικούς παίκτες στον κλάδο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Αυτό που φαίνεται να κέρδισε στην προτίμηση του καταναλωτή στη συγκεκριμένη περίπτωση αλλά και σε περιπτώσεις άλλων επιχειρήσεων είναι η οργάνωση του συστήματος παραγγελιοληψίας μέσω eshop, καθώς και η ταχύτητα των παραδόσεων.
Ανοδικές οι πωλήσεις για τα Attica
Σε ό,τι αφορά τα πολυκαταστήματα Attica, παρά το γεγονός ότι το αντικείμενό τους που είναι κατά κύριο λόγω προϊόντα μόδας, δεν αποτελεί το κατεξοχήν προτιμητέο προϊόν της Black Friday, η εταιρεία κατέγραψε επίσης ανοδική τάση φέτος, πραγματοποιώντας εκπτώσεις έως και 30%, οι οποίες ολοκληρώθηκαν με το πέρας της Cyber Monday.
Πηγές αναφέρουν ότι η πορεία για τα Attica φέτος ήταν ανοδική ήδη από τις 15 Νοεμβρίου έως και τη Black Friday, προσελκύοντας τους καταναλωτές με εκπτώσεις σε στοχευμένα προϊόντα και μάρκες. Για τα Attica, οι εκπτώσεις πριν και κατά τη διάρκεια της Black Friday αποτέλεσαν μία επιμέρους χρονική περίοδο, η οποία σύμφωνα με πηγές δεν θα απορροφήσει μέρος της κατανάλωσης της εορταστικής περιόδου του Δεκεμβρίου.
Πηγή: capital.gr