Αυτοκίνητα: Οι Έλληνες αγοράζουν υβριδικά αντί για ηλεκτρικά και βενζινοκίνητα
Του Γιώργου Λαμπίρη
Σε κυρίαρχη μορφή αυτοκίνησης εξελίσσονται τα υβριδικά οχήματα (HEV) στην Ελλάδα, τα οποία συνδυάζουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος τροφοδοτείται από βενζίνη και την αυτοφορτιζόμενη υβριδική μπαταρία, που φορτίζεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης με την επιβράδυνση ή το φρενάρισμα του αυτοκινήτου, χωρίς να απαιτείται πηγή εξωτερικής φόρτισης.
Το συγκεκριμένο γεγονός προκύπτει από τα στοιχεία τα ταξινομήσεων νέων οχημάτων, τα οποία παρουσιάζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Με βάση αυτά το μερίδιο αγοράς των υβριδικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα τον περασμένο Οκτώβριο αυξήθηκε κατά 14,1 μονάδες, φτάνοντας από το 34,2% που ήταν τον Οκτώβριο του 2023, σε ποσοστό 48,3% φέτος τον ίδιο μήνα. Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία δεκαμήνου του Συνδέσμου Εισαγωγέων, προκύπτει ότι τα υβριδικά είχαν βελτίωση του μεριδίου τους στην ελληνική αγορά κατά 11,5% μονάδες, από 30,3% που ήταν πέρυσι στη συγκεκριμένη περίοδο, σε 41,8% φέτος στο ίδιο διάστημα. Να σημειωθεί εδώ ότι το μερίδιο των ταξινομήσεων υβριδικών αυτοκινήτων, κινείται σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με αυτό του μέσου όρου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου το σχετικό ποσοστό στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2024 ήταν 30,1%.
Η αυξανόμενη δημοτικότητα των υβριδικών οχημάτων έχει ωφελήσει εταιρείες όπως η Toyota που συνέχισαν να επενδύουν στη γκάμα των υβριδικών αυτοκινήτων. Άλλες εταιρείες αυτοκινήτων ακολουθούν το προβάδισμα της Toyota, με τη General Motors να δεσμεύεται ότι θα διαθέσει ξανά υβριδικά στη Βόρεια Αμερική και τη Ford να καθυστερεί το τελευταίο της ηλεκτρικό SUV για να επικεντρωθεί στη δική της υβριδική γκάμα.
Ακόμη και η Tesla, η οποία είναι γνωστό ότι δεν πουλά υβριδικά και είναι απίθανο να το κάνει σύντομα, προσέχει. Στην πρόσφατη οικονομική της έκθεση η εταιρεία κατηγόρησε τη ζήτηση για υβριδικά οχήματα ως υπεύθυνη για την μείωση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας για την ταχεία ανάπτυξη των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θεωρείται η υψηλή τιμή τους. Από την άλλη, τα υβριδικά έχουν χαμηλότερη τιμή από τα ηλεκτρικά, προσφέροντας οικονομία στην κατανάλωση και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Tαυτόχρονα, τη στιγμή που η διαθεσιμότητα ηλεκτροφορτιστών είναι περιορισμένη στην Ελλάδα, η ασφάλεια που προσφέρει ένα υβριδικό ως προς την τροφοδοσία του, αποτελεί ένα ακόμα κριτήριο επιλογής για τους οδηγούς – ιδιοκτήτες.
“Κλέβοντας” μερίδιο από τα αμιγώς βενζινοκίνητα
Επί της ουσίας τα υβριδικά αυτοκίνητα αποσπούν μερίδιο αγοράς από τα βενζινοκίνητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που τροφοδοτούνται με βενζίνη, τον Οκτώβριο του 2023 είχαν μερίδιο 37,6% στις νέες ταξινομήσεις του συγκεκριμένου μήνα και τον Οκτώβριο του 2024 το ίδιο ποσοστό μειώθηκε στο 26,9% (-10,7 μονάδες μεριδίου). Σε επίπεδο δεκαμήνου, το 2024 τα αυτοκίνητα βενζίνης που ταξινομήθηκαν είχαν μερίδιο 37,2% των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων, από 42,6% που ήταν το ίδιο ποσοστό το 2023 (-5,4 μονάδες μεριδίου). Στην ενωμένη Ευρώπη το μερίδιο ταξινομήσεων στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, όπου είναι διαθέσιμα τα τελευταία στοιχεία, ανήλθε σε 34,4%.
Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά – επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα παρουσιάζουν ανοδική πορεία, άνοδος η οποία ωστόσο είναι οριακή. Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2024 το μερίδιο αγοράς στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων στην Ελλάδα ήταν 11,3% έναντι 10,8% το 2023 (αύξηση 0,5 μονάδες σε μερίδιο). Εάν απομονώσει κανείς τον Οκτώβριο του 2024 το μερίδιο ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έναντι του συνόλου των ταξινομήσεων στην εγχώρια αγορά ήταν αυξημένο κατά 3,5 μονάδες, φτάνοντας από το 13,7% που ήταν πέρυσι το συγκεκριμένο μήνα σε 17,3% φέτος.
Μέρος των οχημάτων που ταξινομούνται είναι αυτά που καταναλώνουν υγραέριο για την κίνησή τους με μερίδιο 3,5% τον Οκτώβριο του 2024 έναντι 2,1% τον Οκτώβριο του 2023 (αύξηση κατά 1,4 μονάδα μεριδίου). Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου της φετινής χρονιάς το μερίδιο των αυτοκινήτων υγραερίου που ταξινομήθηκαν ήταν 2%, μειωμένο κατά 4 μονάδες σε σύγκριση με το 2,4% το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Ως προς την παρουσία των οχημάτων που καταναλώνουν φυσικό αέριο, η θέση τους στην ελληνική αγορά είναι πολύ περιορισμένη και όχι άξια αναφοράς.
Οι συνολικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στο δεκάμηνο
Εξετάζοντας τις πωλήσεις αυτοκινήτων συνολικά στην Ελλάδα στο δεκάμηνο του 2024, αυξήθηκαν κατά 1,7% σε σχέση με αυτό του 2023, από τα 115.792 στα 117.705.
Οι δεκαπέντε πρώτες μάρκες σε ταξινομήσεις στην Ελλάδα (Ιαν.-Οκτ. 2024)
Toyota: 20.696 (μερίδιο 17,6%)
Suzuki: 9.506 (μερίδιο 8,1%)
Peugeot: 9.370 (μερίδιο 8%)
Hyundai: 7.886 (μερίδιο 6,7%)
Citroen/DS: 7.318 (μερίδιο 6,2%)
Opel: 7.757 (μερίδιο 4,9%)
BMW: 5.346 (μερίδιο 4,5%)
Volkswagen: 4.898 (μερίδιο 4,2%)
Fiat: 4.868 (μερίδιο 4,1%)
KIA: 4.283 (μερίδιο 3,6%)
Nissan: 3.759 (μερίδιο 3,2%)
Audi: 3.657 (μερίδιο 3,1%)
Skoda: 3.543 (μερίδιο 3%)
Mercedes: 2.973 (μερίδιο 2,5%)
Ford: 2.681 (μερίδιο 2,3%)
Πηγή: capital.gr