targeted.gr

Agentic AI: Η επόμενη μεγάλη εξέλιξη στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Το Agentic AI, μια εξελιγμένη μορφή AI που αυτοματοποιεί καθετοποιημένες επιχειρησιακές λειτουργίες, αλλάζοντας το οργανωτικό και λειτουργικό τοπίο των σύγχρονων εταιρειών εντάσσεται στις στρατηγικές που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις, ώστε να αποδώσουν οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της κερδοφορίας, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της QuantumBlack, AI by McKinsey, με τίτλο «Seizing the agentic AI advantage».

Ο Managing Partner της McKinsey σε Ελλάδα και Κύπρο, Λευτέρης Χαραλάμπους επισημαίνει ότι οι επιχειρήσεις οφείλουν να κινηθούν γρήγορα. Η συνδυασμένη ισχύς της αυτοματοποίησης πολλαπλών λειτουργιών δημιουργεί πλεονεκτήματα όχι μόνο σε επίπεδο κόστους, αλλά και σε καινοτομίας και εμπειρίας για την πελάτη. Παράλληλα, επιβάλλεται η αντιμετώπιση των κινδύνων, με χρήση ασφαλών πλαισίων και βέλτιστων πρακτικών.

Σημειώνεται ότι η πρώτη γενιά AI επέφερε αλλαγές στην τεχνητή νοημοσύνη. Η επιτευχθείσα αυξημένη παραγωγικότητα προέκυψε από εργαλεία, όπως το prompt engineering, νέες δομές εταιρικής διακυβέρνησης και τον ευρύτερο πειραματισμό. Παρά την ευρεία χρήση (78% των εταιρειών), τα οικονομικά οφέλη είναι χαμηλά, σε αντίθεση με την προβλεπόμενη αξία $2,6–$4,4 τρισ. για το gen AI.

Ουσιαστική διαφορά μεταξύ οριζόντιων και καθετοποιημένων εφαρμογών. Τα chatbots που ανήκουν στις πρώτες είναι άκρως διαδεδομένες αλλά περιορισμένης απόδοσης. Οι δεύτερες, ενσωματωμένες σε βασικές λειτουργίες, με υψηλότερη απόδοση, αλλά χαμηλή διείσδυση.

Κωλύματα σε επίπεδο υιοθέτησης καθετοποιημένων λύσεων:

– Έλλειψη στρατηγικής καθοδήγησης
– Ανεπάρκεια in-house ανάπτυξης λύσεων
– Περιορισμοί των LLMs ως προς τη λειτουργικότητα
– Απομονωμένες ομάδες AI που συνδέονται με τον επιχειρησιακό ιστό
– Προβληματικά δεδομένα
– Οργανωτική αδράνεια

Δείτε επίσης: Το μέλλον της ενέργειας: Πώς οι μονάδες άνθρακα γίνονται πυρήνες AI
AI Agents: Από επικουρική θέση στην αυτόνομη δράση

Οι AI agents επιλύουν προβλήματα, αναλαμβάνοντας αυτόνομα εργασίες με σαφείς στόχους, προσαρμόζοντας ροές, σε σχέση αλληλεπίδρασης ανθρώπων και λογισμικών και απελευθερώνοντας δυναμικό για δραστηριότητες υψηλότερης αξίας.

Πέντε τρόποι μετασχηματισμού των λειτουργιών:

– Επιτάχυνση εκτέλεσης μέσω παράλληλων ενεργειών
– Εξατομίκευση σε πελατειακό επίπεδο
– Δυναμική ελαστικότητα των διαδικασιών
– Ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε επίπεδο κρίσιμων λειτουργιών

Πολλαπλασιαστές αξίας και νέες πηγές εσόδων

Το Agentic AI διπλασιάζει τα έσοδα:

1. Βελτιστοποιώντας υπάρχουσες ροές, π.χ. δια της εξατομίκευσης προσφορών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

2. Δημιουργώντας νέες υπηρεσίες, όπως αυτόνομες συντηρήσεις ή SaaS μοντέλα, μέσω της πώλησης in-house εργαλείων ως APIs.

Η πλήρης μετάβαση σε agentic-first μοντέλο προϋποθέτει μετασχηματισμό σε τέσσερα επίπεδα:

– Από πειραματισμό σε στρατηγική εφαρμογή
– Από μεμονωμένες χρήσεις σε ολική επανασχεδίαση λειτουργιών
– Από σιλό ομάδες σε διαλειτουργικές ομάδες AI
– Από δοκιμές σε επεκτάσιμες λύσεις

Οι δύο βασικές προϋποθέσεις ενσωμάτωσης:

– Αναβάθμιση δεξιοτήτων (prompt engineers, agent orchestrators, human-in-the-loop designers)
– Υποδομή και διακυβέρνηση με συστήματα ελέγχου και λογοδοσίας

Η θέση της Ελλάδας στην Agentic εποχή

Ο Χριστόφορος Αναγνωστόπουλος, Technology Partner στην QuantumBlack, σημειώνει ότι το Agentic AI μετασχηματίζει τον ρόλο των εργαλείων AI: το πέρασμα στη ενεργή θέση οι ελληνικές επιχειρήσεις αποκτούν τη δυνατότητα να υπερπηδήσουν τα εμπόδια της πρώιμης υιοθέτησης και να περάσουν απευθείας στον πλήρη μετασχηματισμό. Η εν λόγω συγκυρία συνιστά μια μοναδική ευκαιρία προκειμένου οι disruptors, να σχεδιάσουν agentic-first οργανωτικά μοντέλα, ενσωματώνοντας την τεχνολογία στον πυρήνα τους.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει: Τεχνητή νοημοσύνη: Ρεκόρ δημιουργίας δισεκατομμυριούχων – Η νέα εποχή πλούτου